Halvmarathon er det nye sort

Glem alt om marathon distancen såsom Copenhagen Marathon. Halvmarathon er en perfekt distance, hvis du mangler udfordring på det løbemæssige- samt mentale plan. Halvmaraton er for både nybegynderløbere og erfarende løbere. Dog kræver det stadig grundig forberedelse og træning, således (særligt for nybegyndere) at kunne komme igennem den mentale mur man møder undervejs.

Halvmaraton er et kæmpe hit!

Marathon og halvmaraton er blevet et kæmpe hit blandt motionister. Det er ikke længere det ekstreme løb, som kun gennemføres af de mest erfarende løbere. Særligt halvmaraton er blevet en stor trend, da det er forholdsvis nemt at træne op til. 21,1 km er naturligvis langt, men ikke så langt at det ikke er til at overskue – både før og efter løbet.

Du kan komme i form til et halvmaraton med 3 ugentlige træningsture og du slipper for de hårdeste distancer, som du er påtvunget at komme på hvis der er tale om et maraton. Alligevel er det en kæmpe anerkendelse at have gennemført en halvmaraton, og det høster rigtig mange respektfulde nik.

Super for nybegyndere

Hvis du er nybegynder indenfor løb, kan du sagtens træne dig op til både en grundform samt et halvmaraton i og med på samme tid. For manges vedkommende er det tanken om at løbe gennem målstregen efter 21,1 hårde km, som sætter gang i motivationen og løbetræningen. Det kræver lang tid for at træne en grundform op, men så snart du har den, tager det højest 3 måneder at træne op til et halvmaraton.

Ikke nok skal der trænes på det fysiske plan, der skal også trænes mentalitet. For de flestes vedkommende møder man den mentale mur. Den såkaldte mentale mur, er en fase man møder på omkring de 16-17 km, hvor kræfterne og energien er ved at blive brugt godt og grundigt op. Det er her fårene skilles fra bukkene og du vil opleve mange løbere, som giver op og går. Problemet her er, at det bliver en umulig kamp når der skal løbes igen, da syren har placeret sig overalt i kroppen.

For at være mentalt forberedt, kræver det at kunne løbe sig igennem den hårde fysiske anstrengelser kroppen vil opleve efter omkring 17 km. Følelsen man får efter at have passeret målstregen efter 21,1 km gør det det hele værd. Både smerter samt hård og intens træningsperiode.

Suppler med styrketræning

Et sidste godt råd når du træner op til de lange løb, hvadenten det er til maraton eller halvmaraton er at huske at styrketræne. Det kan nemt være i fitnesscentret eller endnu nemmere med hjemmetræning, men det giver en styrke, som man ikke skal undervurdere. Du kan læse mere om fitnesstræning og hjemmetræning her.

Share

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *