Har du den rette løbesko?

Der er mange løbere, som ikke tænker over valget af deres løbesko. Tit foregår det sådan, at løbetræningen skal i gang hurtigst muligt og derfor skal der ikke bruges meget energi på at finde de rette løbesko. Men løbesko er løberens vigtigste redskab og det er essentielt at vælge den rette løbesko, alt efter hvilken løbestil du har. Er du i tvivl om din løbestil, kan guiden her måske hjælpe dig. Jeg har selv rigtig god erfaring med at Århus Netsport som har et stort udvalg af billige løbesko og billigt løbetøj.

De tre løbestile er:

Neutral løbestil

Hvis du er neutral løber, lander din fod på underlaget som den skal. Den falder hverken indad eller udad, hvilket mindsker overbelastning i led og sener. Foden lander på ydersiden og ruller videre fra hælen og op til storetåen.

Der skal ikke støtte i løbeskoen, men hårdhed i mellemsålen. Ascis Gel Nimbus 11 er modellen til neutralløbere. Det er en nyere model indenfor Nimbus serien, og forskellen med Gel Nimbus 11 og andre sko i Nimbus serien er, at skoen føles mere komfortabel og luftig omkring tæerne. Det skyldes ingen tværgående syninger samt midtsålen er lavet fuld eva i hele fodens længde.

Overpronation

Hvis din fod knækker ind ad når du løber, overpronerer du. Det er ofte platfodede, som ligger trykket indad når der løbes. 70-75% af alle løbere har overpronation.

Det betyder, at din fod har behov for ekstra støtte i løbeskoen, således trykket i foden bliver fordelt lige over hele skoen. Der er en hård kile på indersiden, som forhindrer trykket indad og gel på ydresiden, som giver blød kontakt med underlaget.

Ascis Gel Kayano har i mange år været den ultimative løbesko for overpronerende løbere, da den giver den bedste kombination mellem støddæmpning og stabilitet. Der ligger en TPU plade over Gel materialet, som netop giver bedre kontakt med underlaget.

Supination

Hvis du løber meget på ydresiden, og fortsætter på ydresiden indtil du sætter af igen, falder din fod udad, og du er derfor en supinationsløber. Det er ofte folk med svang eller høj vrist, som supinerer. Det er meget få løbere, som supinerer, ca. kun 5%.

Hører du til denne løbegruppe, skal du have en løbesko med god støddæmpning i forrest. Den optimale sko er har en bred forfod og ingen kile. Supinationsløbere kan godt bruge neutralsko.

Det er vigtigt, at der ikke kigges på prisen når der købes løbesko. Løbesko er generelt dyre, men med som så meget andet, hører pris og kvalitet sammen, også i forbindelse med løbesko. Hvis du nøjes med den billigste sko, ender du oftest med en forkert sko, og det betyder blot at du skal bruge flere penge.

Det er bedst at prøve løbesko om eftermiddagen, hvor foden af mere hævet end normalt. Derved undgår du fejlen ved at købe løbesko der er for små.

Share

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *