Sådan kommer du i gang med bjergbestigning

Bjergbestigning - (Foto: scantantours.dk)
Bjergbestigning - (Foto: scantantours.dk)

Har du en bjergbestiger i maven, men har svært ved at komme ud over stepperne og ud på den første bjergvandringsrejse? Så kan du følge med her, og se hvordan du forbereder din bjergbestigning på bedste vis.

Hvis du aldrig har været på bjergvandring før, kan det være en god idé at starte med vandreture ude i den danske natur, hvor du vænner din krop til at bære på udstyr i længere tid ad gangen. Ligeledes vænner du både din krop og mentalitet til, at være ude i naturen i længere tid og derved er forholdsvis mere forberedt på klimaændringer, samt at spise og sove primitivt. Dernæst er det en vigtig ting, at du følges med en, således der er en at sparre med, når der er tale om overnatning, destination, rute, mad mm.

Når du har fået styr på en rejsemakker og en rejsedestination, er næste skridt det udstyret. Det er altafgørende, at være i besiddelse af det rette udstyr i den rette kvalitet. Her er der især tale om rygsæk, fodtøj og beklædning.

Hvad skal du have med på turen

Din rygsæk skal kunne indeholde mange ting, heriblandt tøj, sko, mad og eventuelt et mindre telt. På baggrund af den høje vægt der ligger i rygsækken, er det betydningsfuldt, at tasken giver din ryg den rette støtte, således du får en optimal tur, mens du vandrer.

Efterfølgende skal du have det rette fodtøj, som kan tåle omskiftelige vejrforhold og kuperet terræn. Det er en god idé, at gå støvlerne til et godt stykke tid før din bjergbestigning, således du undgår vabler.

Beklædningsmæssigt er det en god idé, at tage højde for forskellige vejrforhold, således du er forberedt på regn, blæst og kulde. Vejret er meget omskifteligt i bjergene og det er derfor vigtigt at være klædt på til enhver lejlighed, for at få en optimal tur.

Du kan forberede dig på din bjergbestigning ved at komme i god træningsform. En måde hvorpå du kan forberede din ryg, ben og arme til en fysisk anstrengende tur, er ved at dyrke masser af motion. De sportsgrene, som kan hjælpe dig med at styrke ryg, ben og arme er svømning, cykling, løb og styrketræning. Ved at forberede dig fysisk på din bjergbestigning, får du en fuldt ud optimal oplevelse.

Share

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *