Styrketræn dig til bedre løb

Når du styrketræner, får du ikke blot styrket dine muskler, du får et bedre løb. Undersøgelser viser netop, at du bliver i stand til at løbe tættere på din maksimumgrænse i længere tid.

Styrketræning er ikke længere kun for unge fyre, som udelukkende fokusere på kropsstørrelse, men det er især ved at ramme et større og lidt ældre publikum. Det viser sig, at mænd i 40 ås alderen får mere ud af styrketræning, eftersom der forebygges mod kræft, diabetes og mange andre sygdomme. Du får endvidere et forstærket immunforsvar, sænker risiko for influenza, forkølelse og andre småsygdomme fremtrædende.

Find billigt løbetøj

Ved styrketræning får du en fysisk stærkere krop, med bedre immunforsvar og øget blodcirkulation. Der følger derudover flere sideeffekter med når du styrketræner. Udover forebyggelsen af en række alvorlige sygdomme, bliver din løbeøkonomi styrket med 5%. Det betyder altså markante forbedringer i din løbetræning, ved at bygge muskler op 2-3 gange om ugen. Mange tror i øvrigt, at det er dyrt og besværligt at komme i gang med løbetræning, men det er det ikke! Køb noget billigt løbetøj online, snør skoene og kom ud over stepperne!

Årsagen til, at mænd i 40 års alderen får mere ud af styrketræning er, at muskelmassen allerede i 40 års alderen svækkes. I et jævnt, med proportionalt tempo, går det ned ad bakke for musklernes styrke og styrketræning vil derfor sænke denne fart. Dertil skal det også nævnes, at din krops led, sener og knogler vil takke dig for at styrketræne. Styrketræning støtter udsatte led, hvilket betyder at træningen forebygger mod gigt. Dog kræver det at have en del belastning på vægtene for at styrke led og sener. Men resultatet ses hurtigt og du vil tydeligt kunne mærke fremgangsprocessen i din krops sundhed.

Styrketræning kan være en god alternativ træningsmetode ved siden af løbetræning, da der er kortere intense perioder og det kræver knap så stor udholdenhed, som løb kræver.
Dét du skal gøre er, at træne 2-3 gange om ugen med en hviledag imellem træningsdagene. Du behøver ikke at melde dig ind i et fitnesscenter, du kan nøjes med at træne hjemme i stuen. Du har blot brug for 2 håndvægte og eventuelt en lang vægtstang. Træn ryg, skuldre, arme, baglår og baller.

Vær opmærksom på din kost, når der dyrkes både styrketræning og løb. Få fyldt depoterne op med kulhydrater, proteiner en times tid inden træningen begynder, og igen når du er færdig med træningen.

Share

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *